Zajęcia ogólnorozwojowe dla rodzin w relacji DZIECKO – OPIEKUN z elementami muzyki, plastyki, sensoryki i relaksacji pobudzające wszechstronny rozwój dziecka.
Czas trwania: 1,5 h (w tym zabawa dowolna, tematyczne zabawy prowadzone, przerwa na wspólny posiłek, czytanie, praca plastyczna lub zabawy sensoryczne)
Zapis na cykl zajęć od września do grudnia – spotkania raz w tygodniu. Jeżeli planujecie Państwo uczestniczyć w zajęciach z więcej niż jednym dzieckiem (młodszym lub starszym niż zakładany wiek uczestników), prosimy o oddzielne zgłoszenia na każde dziecko – dzięki temu wiemy, ile materiałów mamy przygotować i jak poprowadzić zajęcia.
Wiek: 1,5-4 lat
Terminy:
GRUPY STACJONARNE:
- grupa I – wtorki 16:30 -18:00 – start 10.09
- grupa II – środy 09:30 -11:00 – start 4.09
- grupa III – środy 11:00 -12:30 – start 4.09
- grupa IV – czwartek 10:00 -11:30 – start 5.09
- grupa V – soboty 09:30 -11:00 – start 7.09
Osoba prowadząca: Ewa Wasikowska/Aleksandra Rutkowska/Agnieszka Skłodowska
Pierwszeństwo zapisu dla mieszkańców obszaru rewitalizowanego Targówka Fabrycznego i Mieszkaniowego. Zajęcia bezpłatne, dofinansowane przez m.st. Warszawę, realizowane w ramach projektu „Ta Szansa dla Rodzin BIS”
REGULAMIN dostępny na stronie https://www.taszansa.pl/regulamin-warszawskiego-klubu-dla-rodzin-ta-szansa/
OPIS ZAJĘĆ
Zajęcia w Klubiku dla Rodzin 0-6 mają na celu wszechstronny rozwój dziecka (poznawczy, emocjonalno-społeczny) oraz wzmacnianie więzi i relacji rodzic-dziecko. Poczucie bezpieczeństwa zapewnia obecność rodziców czy opiekunów, stała osoba prowadząca oraz stałe komponenty zajęć (w tym większa część zajęć struktura oraz konieczna zabawa swobodna na wstępie i końcu zajęć).
Dzieci w przyjaznej atmosferze uczą się bycia w grupie rówieśników oraz rozwijania i nabywania nowych umiejętności praktycznych i społecznych potrzebnych do życia. Na zajęciach wykorzystywane są elementy zajęć muzycznych, plastycznych, artystycznych, sensorycznych i relaksacyjnych, z wykorzystaniem różnych metod pracy, w tym metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Rodzice i opiekunowie aktywizowani są do czynnego udziału w zajęciach.
Rodzice mają również okazję do modelowania swoich postaw przez obserwację stylu podejścia do dziecka osoby prowadzącej, nawiązywania z nim kontaktu oraz sposobów na spędzanie czasu ze swoim dzieckiem. Prowadzący zajęcia szczególnie uwrażliwieni są na szanowanie indywidualnych potrzeb dzieci, wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci, a także na dziecięce zachowania agresywne. W delikatny sposób starają się oni uwrażliwiać na nie również dorosłych. Praca na zasobach dziecka, na jego potencjale, wzmacnianie zachowań pozytywnych oraz wyszukiwanie mocnych stron rodziny sprzyja procesowi jej „rozwoju”. Zajęcia w Klubikach odbywają się regularnie w stałych grupach i o stałych porach (z krótką przerwą w okresie wakacji).
Zabawa swobodna (ok. 20 min)
dzieci mają możliwość zapoznania się z salą, innymi uczestnikami, pobawienia się zabawkami, które ich zaciekawiły.
Zajęcia zorganizowane (ok. 30 min)
powitanie w kręgu, zabawy ogólnorozwojowe – muzyczne, ruchowe, manipulacyjne, sensoryczne.
Wspólny posiłek + czytanie książeczek z rodzicem (ok. 20 min)
czas na odpoczynek i wspólne jedzenie przy stoliku. (Wspólne posiłki przy stole
są ważne w kształtowaniu samodzielności i wykształceniu dobrych nawyków jedzeniowych, przestrzegania zasad wspólnego spożywania posiłków).
Podczas przerwy można skorzystać z kuchni – podgrzać posiłek dla dziecka, zrobić kawę lub herbatę.
Praca plastyczna/zabawy sensoryczne (ok. 15 min)
będziemy przyklejać, rysować, lepić, malować, ozdabiać i tworzyć. Rodzice wspierają dzieci w samodzielnym wykonaniu pracy. Czasem będziemy bawić się różnymi masami, piaskiem, wodą, pokonywać tory przeszkód.
Liczy się trud i zabawa podczas tworzenia a nie efekt końcowy.
Wspólne porządkowanie sali i pożegnanie w kręgu
DRODZY RODZICE/OPIEKUNOWIE POTRZEBUJEMY OD WAS:
- Punktualności
wtedy dzieci wiedzą co je czeka i czują się wraz z Tobą bezpiecznie - Skupienia podczas zajęć
głośne rozmowy pomiędzy uczestnikami (głównie rodzicami) rozpraszają prowadzącego a przede wszystkim dzieci - Przestrzegania i dostosowania się do planu ramowego zajęć
uczmy dzieci przestrzegania zasad na zajęciach i sami ich przestrzegajmy (jest odpowiedni czas na zabawę, sprzątanie, zajęcia i posiłek przy stoliku) - Aktywności i zaangażowania
Wy również macie wpływ na to jak będą wyglądały zajęcia - Dostrojenia do potrzeb dziecka i prowadzącego
obserwujcie swoje dziecko, jeżeli potrzebuje więcej czasu na oswojenie się z nowym miejscem, zajęciami, osobą prowadzącą i innymi dziećmi, pozwólmy mu na to - Koncentracji na relacji ze swoim dzieckiem
pozwólcie dzieciom na ich własną aktywność, w której możemy je wspierać (nie róbmy niczego za dzieci), zachęcajmy dzieci do zabawy (nie zmuszajmy ich), doceniajmy ich trud, bądźmy przy nich blisko i podążajmy za nimi
- Abyście nie oczekiwali za wiele od swoich maluchów (np. tego że będą w zaplanowany sposób uczestniczyć w proponowanych zajęciach)
dajcie im czas na przyzwyczajenie się i poznanie zajęć, będziemy je wspólnie zachęcać do zabawy. Starajcie się nie krytykować dzieci, a jedynie wzmacniać ich pozytywne zachowania - Aby w momentach trudnych (np. oznaki zmęczenia, złość, płacz) odpocząć i wyciszyć się poza salą
takie emocje są bardzo ważne i potrzebne. My jako dorośli powinniśmy uczyć dzieci akceptowania i radzenia sobie z nimi - Zwracania uwagi na sytuacje niebezpieczne, reagowania w sytuacjach konfliktowych, przeszkadzających w zajęciach
o bezpieczeństwo swojego dziecka dbasz Ty, o bezpieczeństwo wszystkich dzieci dbamy razem - Dbania o porządek
pamiętajcie, dzieci uczą się przez naśladowanie. Jest czas na przyjemności ale i na obowiązki. Ostatnie minuty zajęć przeznaczone są na wspólne porządkowanie sali i sprzątanie po zabawie plastycznej. Podczas zajęć dostępna jest również kuchnia z której można korzystać – podgrzać posiłek dla dziecka, zrobić kawę, herbatę – prosimy o zmywanie po sobie naczyń
Odrobiny humoru i przyjaznego nastawienia do siebie i innych 🙂