Play Therapy jest uporządkowanym, teoretycznym podejściem do terapii, opartym o procesy uczenia się i komunikowania się dziecka (Carmichael, 2006; Landreth, 2002; O.Connor & Schaefer, 1983). Metoda ta wykorzystuje podstawową aktywność dzieci, którą jest zabawa. Terapeuta pełni w niej aktywną rolę, gdyż poprzez emocjonalne dostrojenie się do dzieci, daje im możliwość wyrażenia siebie poprzez zabawę. W czasie terapii, dzięki bezwarunkowej akceptacji terapeutów, dzieci mają możliwość zaistnienia i bycia sobą. Terapeuci długofalowo, strategicznie wykorzystują Play Therapy do pomocy dzieciom w wyrażaniu tego, co jest dla nich trudne. Terapeuta poprzez zabawę może pomóc dziecku nauczyć się bardziej adaptacyjnych zachowań w sytuacjach, w których prezentuje ono deficyty emocjonalne, czy społeczne (Pedro-Carroll & Reddy, 2005). Pozytywna relacja, która rozwija się pomiędzy terapeutą i dzieckiem podczas sesji Play Therapy dostarcza korekcyjnych doświadczeń emocjonalnych (Moustakas, 1997).
Play Therapy może być również wykorzystywana do stymulowania rozwoju poznawczego, ponadto zapewnia wgląd w dysfunkcjonalne sposoby myślenia dziecka oraz jego wewnętrzne konflikty, dostarczając dziecku sposobów ich rozwiązania (Connor & Schaefer, 1983; Reddy, Files-Hall & Schaefer, 2005).
Główne zasady Play Therapy wg V. Axline:
- Stworzenie ciepłej i przyjaznej relacji z dzieckiem opartej na zaufaniu.
- Akceptowanie dziecka takim, jakie jest.
- Stworzenie poczucia bezpieczeństwa tak, by dziecko mogło swobodnie wyrażać siebie.
- Dziecko ma prawo wyboru i jest odpowiedzialne za swoje wybory.
- Terapeuta podziela i odzwierciedla emocje wyrażane przez dziecko.
- Dziecko kieruje, terapeuta podąża.
- Terapeuta nie przyspiesza procesu terapeutycznego.
- Terapeuta tworzy granice, które zakotwiczą dziecko w rzeczywistości i będą wspierać jego poczucie odpowiedzialności.
Rola terapeuty Play Therapy:
– aktywne zaangażowanie,
– odzwierciedlanie emocji dziecka,
– pozwalanie dziecku na wyrażanie siebie,
– tworzenie zasad i granic,
– akceptowanie dziecka,
– nieocenianie dziecka.
Więcej informacji na stronach: Play Therapy oraz Play Therapy krok po kroku
Cennik: spotkanie 50 minut – 170 zł
Gdzie: TA Szansa, ul. Radzymińska 111a/113
Prowadzące: Małgorzata Szklarska
Zapisy: mszklarska.psycholog@gmail.com
Czas trwania terapii: jedna sesja trwa 45-50 minut. Ilość sesji jest uzależniona od stopnia nasilenia trudności dziecka (od 6 do ok. 15 sesji) i ustalana po wywiadzie z rodzicem. Przy poważnych trudnościach terapia trwa 6-12 miesięcy.
MAŁGORZATA SZKLARSKA – psycholog, terapeuta PlayTherapy. Ukończyła Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją: psychologia kliniczna dziecka i rodziny. Na co dzień pracuje w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii na Oddziale Dziennym Rehabilitacji Wieku Rozwojowego, gdzie prowadzi spotkania diagnostyczne oraz terapeutyczne dla dzieci oraz konsultacje dla rodziców. Współpracuje z fizjoterapeutami i neurologopedami. Swoją pracę konsultuje na regularnych superwizjach. W Szansie prowadzi zajęcia dla duetów (rodzic z dzieckiem 0-3 lat) z elementami psychoedukacji – BoboGadki oraz konsultacje psychologiczne. Lista praktyków Play Therapy
Serdecznie zapraszamy!