Projekt dofinansowany ze środków m.st. Warszawy zakładający rozwój inteligencji emocjonalnej rodziców i opiekunów/kadry w żłobkach poprzez realizację szkoleń z wykorzystaniem podejścia pozytywnej dyscypliny, komunikacji bez przemocy, edukacji skoncentrowanej na rozwiązaniu.
Celem projektu jest wyposażenie opiekunów, rodziców w wiedzę na temat inteligencji emocjonalnej i narzędzia do pracy z dziećmi w tym zakresie. Pozytywna Dyscyplina (PD) jest klasyczną, znaną od 30 lat metodą, wywodzącą się z psychologii indywidualnej psychologa i edukatora Alfreda Adlera. Jest to metoda niezwykle skuteczna, oparta na wzajemnym szacunku i empatii.
Warsztaty odbywać się w systemie on-line z wykorzystaniem Platformy ZOOM (do momentu odwołania i możliwości prowadzenia warsztatów w systemie stacjonarnym
Czas trwania projektu: 01.02.2021- 31.12.2022 r.
Główne elementy projektu:
1. Przeprowadzenie 3 godz. warsztatów wprowadzających z elementami Pozytywnej Dyscypliny skierowanych do 4 grup kadry kierowniczej żłobków zachęcających do udziału w projekcie; (3 godz. dyd.; marzec 2021 r.)
Warsztaty odbyły się w dniach:
- 09.03.2021 (wtorek) godz.: 10.00-12.15
- 10.03.2021 (środa) godz.: 10.00-12.15
- 11.03.2021 (czwartek) godz.: 9.30-11.45
- 12.03.2021 (piątek) godz.: 10.00-12.15
2. Objęcie wsparciem systemowym co najmniej 20 żłobków (co najmniej 10 publicznych i 10 niepublicznych dotowanych przez m.st. Warszawa, wytypowanie placówek w drodze konkursowej po warsztacie wprowadzającym dla kierowników; liczba żłobków uzależniona od liczby dzieci i opiekunów w żłobkach).
Zadaniem kierowników jest przedstawienie założeń programowych kadrze i rodzicom a następnie wysłanie zgłoszenia wg. wytycznych projektowych z odpowiedzią na pytania:
- „Dlaczego jako placówka chcielibyśmy wziąć udział w projekcie?”
- „Jak zbuduję motywację pracowników/kadry a także rodziców do udziału w projekcie?”
- „Czy jestem w stanie zabezpieczyć zaplecze techniczne do udziału pracowników w szkoleniu? (laptop/telefon ze sprawną kamerą i głośnikiem, wyłączenie z opieki nad dziećmi w godz.12.15-13.45 w sali-pomieszczeniu bez dzieci)
Zgłoszenia konkursowe należy wysłać na adres: taszansa@gmail.com w terminie do 15.03.2019 r. do godz.16.00.
Podjęcie decyzji w sprawie udziału żłobków:
Komisja w składzie: przedstawiciel Zespołu Żłobków, przedstawiciel Ta Szansa, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, przedstawiciel Urzędu m.st. Warszawy.
Termin pracy komisji: 16.03.2021 do 21.03.2021 r.
Wysłanie informacji o zakwalifikowaniu do dn. 22.02.2021 r.
3. Przeprowadzenie 20 godz. szkolenia pogłębionego dla liderów-kadry kierowniczej żłobków biorących udział w projekcie z zakresu Inteligencji Emocjonalnej z wykorzystaniem m.in Pozytywnej Dyscypliny-
Szkolenie obejmować będzie część liderską – zarządzania, tworzenia atmosfery grupy i część tradycyjną – związaną z budowaniem i pogłębianiem treści z zakresu Inteligencji Emocjonalnej, w oparciu m.in o Pozytywną Dyscyplinę
Termin: 22.03.2021-31.12.2021 (1 grupa )
Realizacja: edukatorzy PD, system on-line
Liczba kierowników: 20
4. Objęcie 20 godz. warsztatami pogłębionymi 20 grup rodziców (wraz z ew. zapewnieniem opieki dzieciom podczas warsztatów stacjonarnych (w wytypowanych 20 placówkach),
Terminy:
22.03.2021-31.12.2021 (plan: 9 grup x 20 godz.),
01.01.2022-31.13.2022 (plan: 11 grup x 20 godz.)
Realizacja: edukatorzy PD, system on-line
Rekrutacja: Po stronie kierowników żłobków i kadry placówki , edukatorów PD
Liczba rodziców: co najmniej 10 osób/grupa
5. 14 godz. szkolenie pogłębione rozwijające inteligencję emocjonalną z wykorzystaniem technik Pozytywnej Dyscypliny dla 20 grup opiekunów/kadry żłobków (plan prowadzenia szkolenia: w godz.12.15-13.45 / 2 godz. dyd. x 7 spotkań w systemie co tydzień)
Terminy:
22.03.2021-31.12.2021 (plan: 10 grup x 14 godz.dyd.)
01.01.2022-31.13.2022 (plan: 10 grup x 14 godz.dyd.)
Realizacja: edukatorzy PD, system on-line
Rekrutacja: Po stronie kierowników żłobków i kadry placówki
Liczba kadry: założenie min 50% kadry z placówki (do wyboru będą różne terminy)
6. Monitorowanie efektów pracy w poprzednich placówkach (przeprowadzenie spotkań dla kadry monitorujących projekt w poprzednich 35, chętnych do pracy placówkach )
Odświeżenie i pogłębienie podstawowych treści z poprzedniej edycji kursu dotyczącej Pozytywnej Dyscypliny i Inteligencji Emocjonalnej oraz analiza przypadków indywidualnych i grupowych uczestników zajęć (organizacja 20 warsztatów, konsultacji po ok.6 godz.); ku wspólnej wymianie informacji zakładamy również możliwość wspólnego udziału nowych, zainteresowanych placówek
7. Organizacja cyklicznych spotkań sieciujących dla liderów oraz konferencji podsumowującej projekt
Termin: 01.02.2021-31.12.2022
Częstotliwość spotkań: co najmniej 2 w roku
Konferencja: jesień 2021 lub 2022
Dzięki Pozytywnej Dyscyplinie opiekunowie/nauczyciele:
- wiedzą, dlaczego dzieci zachowują się źle i umieją temu zaradzić
- mają większą wiedze na temat inteligencji emocjonalnej, samoregulacji emocji
- znają mnóstwo różnych sposobów na większe zaangażowanie dzieci w pracę, w życie społeczności i w pomoc innym, zwiększanie ich poczucia odpowiedzialności i wzmacnianie poczucia własnej wartości
- potrafią dotrzeć do najtrudniejszych dzieci i skłonić ich do współpracy
- wiedzą, że zmiany w funkcjonowaniu dzieci są długofalowe, a zdobyte życiowe kompetencje przekładają się na ich sukcesy w żłobku, przedszkolu itp.
Korzyści dla rodziców:
- Wzrost wiedzy na temat inteligencji emocjonalnej, samoregulacji emocji
- Wzrost umiejętności wychowawczych
- Wzrost rozumienia niepożądanych zachowań dzieci
- Możliwość pogłębiania treści z zakresu POZYTYWNEJ DYSCYPLINY (w szkoleniach pogłębionych)
- Poprawa w zakresie rozwoju emocjonalno-poznawczego ich dzieci
- Rozwijanie kompetencji miękkich u ich dzieci.
Korzyści dla dzieci:
- Czują się ważne i potrzebne, a to naturalnie zwiększa ich zaangażowanie w życie grupy
- Widzą w nauczycielu autorytet i ufają mu, ponieważ wiedzą, że jego celem jest wspieranie, a nie wzbudzanie poczucia winy, wstydu lub powodowanie bólu
- Czują się kompetentne, poprawiają się ich relacje w grupie
- Zmniejsza się u nich poziom stresu, a to wpływa na poprawę zachowania i lepsze racje społeczne.
Korzyści dla żłobka:
- Zmniejszenie liczby niepożądanych zachowań w żłobku
- Poprawa atmosfery i relacji w grupach zarówno między nauczycielami/opiekunami a dziećmi, jak i pomiędzy samymi dziećmi, dzięki rozwijaniu umiejętności związanych z komunikacją, rozwiązywaniem problemów i uczeniu się na błędach.
- Budowanie pozytywnego wizerunku zaangażowanego żłobka, otwartego na nowe, sprawdzone metody pracy
- W przyszłości będziemy oferować certyfikaty POZYTYWNEJ DYSCYPLINY dla żłobków, które przeszkolą swoją kadrę w zakresie stosowania tej metody i będą z niej korzystać.
Lista placówek zakwalifikowanych do projektu „Ta Szansa dla Żłobków BIS” 2021-2022
- Żłobek nr 63
- Paweł Bobrowski „Maleństwo i Przyjaciele” – Placówka nr 252
- Paweł Bobrowski „Maleństwo i Przyjaciele” – Placówka nr 281
- Klub malucha Pani chatka 244
- Żłobek nr 21 Kolorowa Łączka
- Tygrysek i Przyjaciele nr 279
- Żłobek Małe Zuchy nr 101
- Żłobek nr 15
- Żłobek nr 40
- Przedszkole Niepubliczne Domek Elfów
- Żłobek Kociaki Rozrabiaki nr 221
- Klub „My Teddy Bear” nr 117, Żłobek „My Teddy Bear” nr 116, Klub dziecięcy Delfinek nr 254
- Żłobek nr 56
- Żłobek nr 50
- Żłobek „Krasnoludki” nr 149 wraz z filią nr 102
- Żłobek nr 17
- Żłobek nr 3
- Żłobek nr 69
- Żłobek Artystyczno-Językowy KAJTUSIE nr 17
- Ence Pence – Placówka nr 144
- PUZZEL Klub Malucha – Placówka nr 177
- Żłobek nr 10
- Paweł Bobrowski „Maleństwo i Przyjaciele” – Placówka nr 85
Lista rezerwowa
- Żłobek nr 66
- Żłobek nr 67
- Żłobek nr 12
- Żłobek nr 62
- Żłobek nr 14
- Żłobek „Puchatek” nr 81
- Gwiazdeczki żłobek nr 93
- Żłobek nr 13
- Żłobek Ziarenko nr 122
Gratulujemy!